Het ontstaan van een idee

Heb jij dat ook? Soms of juist heel vaak? Dat je vol ideeën zit of dat als je ergens bent of bent geweest en  je brein al begint te draaien over een bepaald idee? Of dat je vanuit een eigen situatie iets nodig hebt, maar het bestaat niet? Dat gevoel ken ik maar al te goed. 

Ik vind dat er zoveel vrouwen zijn met goede ideeën. Ben jij er daar ook één van? Pak je dan door of blijft het een hersenspinsel? Toen ik mijn hersenspinsel ging uitvoeren, had ik geen idee dat het een werkelijk succes zou gaan worden. Ik dacht, ik probeer het gewoon. Ik had niet heel veel geld, maar voor het bedrag wat ik kon missen kon ik toch 100 kaartensets laten drukken. Die waren in een week uitverkocht. Dat gevoel was onbeschrijfelijk. De reacties waren verbluffend. 

Lang leve social media. Dit had ik nooit kunnen bereiken zonder Facebook of Instagram. Het ging viraal en dat heb ik geweten.

Waar begin je?

Waar te beginnen? Dat is een vraag die ik vaak krijg. Wanneer je een idee hebt dan is het zaak dat je het gaat uitschrijven. First draft. Dat is je basis en vandaaruit ga je fine tunen. Het hoeft niet perfect. Mijn deelnemers gaven regelmatig aan dat zij het weer konden laten stromen, toen ze het eenmaal hadden opgeschreven. Je structureert en je kan het voor een deel uit je hoofd los laten. Schrijf in flow, 20 minuten lang, zonder dat je let op perfectie. Laat de boel de boel als het gaat om punten, komma’s en gramatica. Doe dit 20 minuten lang en kies een mooi moment daarvoor uit en plek zodat je dit ongestoord kan doen. Je zult verbaasd zijn wat je in 20 minuten op papier krijgt. Je kunt dit natuurlijk ook doen op een tablet of computer wanneer je dat prettiger vindt. Wanneer je de basis op papier hebt dan ga je opschrijven in een mindmap vorm wat je allemaal nodig hebt om jouw idee te kunnen gaan realiseren. Je gaat dan bijvoorbeeld kijken naar hoe en door wie je het wil laten ontwerpen, formaat van je product, verpakking, verzending, etc., maar je gaat ook kijken naar andere kosten, zoals marketing, website (wanneer je die nog niet hebt). Je hoeft niet bij alles meteen de puntjes op de ‘I’ hebben. Het is wel goed om ze op te schrijven. 

Bepalen van je doelgroep?

Je hoort vaak, wie is jouw ideale klant? Het is het beste om die eerst te bepalen. Enerzijds klopt dat natuurlijk. Anderzijds vraag jezelf eerst eens af waar jij naartoe wilt? Wat wil je doen,wat heb je te bieden? Ga dat dan verder uitwerken. Probeer wel alvast te beschrijven wat het is waar jij jouw doelgroep bij kunt gaan helpen. Wat zijn de behoeftes en bedenk wat jouw oplossing in kan zijn met jouw product. Hoe kun je hen helpen? 

Wees anders

Wees anders, zorg dat je origineel bent. Denk ‘out of the box’. Be different! Val op. Weet ook wie je mogelijke concurrenten kunnen zijn. Toen ik met Broodtrommelliefde kaartjes op de markt kwam, was ik de enige. Nu zijn er meerdere aanbieders. Ik wist dat dat er aan zat te komen. Be the best. Dus blijf ontwikkelen. Bedenk een volgend concept. Zorg dat je die kunt gaan uitvoeren op het moment dat je dat nodig hebt. Neem daarom ook af en toe even afstand. Ga een lekkere wandeling maken, lees een boek, ga een weekend weg en laadt op. Op die momenten komen er vanzelf weer plannen. 

Brainstorm

Tijdens mijn online masterplan leer je al deze stappen om jouw idee te kunnen lanceren in een mooi product. Daar waar je normaal zo vast kan zitten in je eigen spinsels is brainstormen een mooie tool om tot een mooi plan te komen. Ik brainstorm met je mee zodat je een mooi product op de markt kan gaan lanceren. Brainstormen kan verhelderend zijn, omdat een ander er weer anders naar kijkt, waardoor je weer mooie en nieuwe inzichten krijgt. Een ander stelt  vragen, waar jij wellicht helemaal nog niet aan hebt gedacht. 

Jouw eigen product lanceren?

Wil jij ook echt jouw idee creëren naar een product, dat het niet alleen bij een hersenspinsel blijft. Ik coach momenteel diverse vrouwen om hun eigen kaartenset te maken. Dat doen we volledig on-line. Via de mail of via whatsapp of in de besloten Facebook groep. Het is mooi hoe we samen tot nieuwe inzichten komen. Heerlijk om te doen. Heerlijk om het idee te zien ontstaan, stap voor stap. Heb je vragen, dan mag je mij altijd een bericht sturen.